Jernbaneverkstedet på Sundland
Her får du en generell beskrivelse av verkstedet.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:32
Historisk bakgrunn
Jernbaneverkstedet på Sundland ble etablert som hovedverksted for jernbanen vest for Oslo under ombyggingen av Randsfjordbanen og åpningen av Bergensbanen. Lokomotivstallen stod ferdig i 1909, men verkstedet ble først tatt i bruk 14. oktober 1911. I tillegg til alle primære vedlikeholds- og revisjonsoppgaver, ble det i tidlig epoke bygget personvogner og godsvogner. Det ble også sammenstilt nye damplokomotiver importert i deler fra utlandet i noen tilfeller.
Tidlige år og fagforening
Det opprinnelige verkstedet i Drammen lå på Grønland og åpnet i 1866. Vestbanernes Mekanikeres Forening ble stiftet i 1887 og spilte en viktig rolle i etableringen av et landsomfattende jern- og metallarbeiderforbund. Dette verkstedet ble nedlagt da Sundland ble operativt.
Gullalderen
I 1948 hadde Sundland Jernbaneverksted 850 ansatte, dobbelt så mange som før krigen.
Virksomheten var den gang NSBs sentralverksted for nybygging og revisjon av lokomotivkjeler og elektriske motorvogner. De ansatte organiserte kor, idrettslag og teatergruppe, inkludert Jernbanens Musikkorps, stiftet i 1921.
Arbeidsstokk og ansvar
Antallet ansatte falt gradvis fra 1955, til omtrent 500 i 1980. I 1981 utførte verkstedet revisjon og hovedpuss av alt elektrisk motorvognmateriell, tilsvarende for dieselmotorvogner, personvogner i tre, ulike godsvogner og skinnetraktorer. De hadde ansvaret for vedlikehold av bærefjærer for NSB`s lokomotiver og vogner, bygging av spesialvogner og produksjon av deler til rullende materiell. I 1990 var arbeidsstokken rundt 350. Verkstedet bygde sin siste nye lokomotivkjele mellom 1990-1996 som en del av rehabiliteringen av damplokomotivet "Caroline".
Omstrukturering og utvikling
Etter usikkerhet om rundt fremtiden til verkstedet ble det i 1990 besluttet å bygge et nytt verksted. I 1993 åpnet Europas mest moderne motorvognverksted på Sundland. I 1996 ble avdelingen for ombygging, rehabilitering og modernisering av personvogner en del av NSB Industri som i 1999 ble innlemmet i det nystiftede MiTrans A/S. Virksomheten konkurrerte om oppdrag.
Byggenes funksjoner
Byggene på jernbaneverkstedet har hatt ulike funksjoner gjennom tidene. Endringene reflekterer den teknologiske utviklingen, overgangen fra damp til forbrenningsmotorer og frem til elektrisk drift.
Kilde/takk for informasjonen: Drammen byarkiv / Reidar Heieren.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:32