Kjeleverkstedet
Les mer om Kjeleverkstedet, som lå i Bygg C.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34

Kjeleverkstedet var viktig for jernbaneverkstedet så lenge damplokomotivene var i drift. Foto: Ukjent/Norsk jernbanemuseum (NJM)
Historisk bakgrunn
Kjeleverkstedet inkludert Plate- og sveiseverksted og lager ble tegnet av arkitekt Peter Thane og oppført i 1923. I 1939 ble bygget utvidet med toaletter, tegnet av NSB Arkitektkontor.
Funksjon og betydning
Kjeleverkstedet var viktig for jernbaneverkstedet så lenge damplokomotivene var i drift. 5. september 1967 ble Kjeleverkstedet rammet av en brann, men ble raskt gjenoppført.

Kjeleverkstedets østre ende med mange lokomotivkjeler. År: 1937. Foto: Ukjent/Norsk jernbanemuseum (NJM)
Endret bruk
Etter at arbeidet med damplokomotivkjeler opphørte, ble hele bygget omdisponert til plate- og sveisearbeid. Det ble også brukt til reparasjon av strømavtagere (pantografer) og ulike andre deler på vogner og trekkraftmateriell.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34