Lokomotivverkstedet

Les mer om Lokomotivverkstedet, som lå i Bygg H.

Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34

Teglsteinsbygning med mange vinduer og en stor, rød dør

Bygget har fortsatt en av de originale treportene intakte. Foto: Knut Neerland

Historisk bakgrunn

Lokomotivverkstedet består av to deler. Første byggetrinn var opprinnelig lokomotivverksted, tegnet av arkitekt Peter Thane og oppført i 1911.

Det finnes små rester av skinnegang for både smalspor og normalspor ved en av de gjenmurte portene, og bygget har fortsatt en av de originale treportene intakte. Dette kan tyde på at bygget opprinnelig ble brukt til reparasjon av smalsporede lokomotiver.

Smalsporet jernbane ble hovedsakelig bygget om til normalspor rundt 1900, men Vestfoldbanen hadde smalspor frem til 1949.

Det andre byggetrinnet var et verksted/lager. Det ble tegnet av NSB Arkitektkontor og oppført i 1927.

Bruk og funksjon

Etter hvert ble bygget brukt av verkstedkontrollørene. De hadde ansvar for kontroll og inn- og utsyning av gods- og personvogner, prøvekjøring av motorvognmateriell, samt bestilling og kontroll av deler til lager. De hadde også ansvar for å fordele materiellet.

Disse oppgavene var en viktig del av verkstedets kvalitetskontroll for å sikre at rett arbeid ble utført, og at alt materiell som forlot verkstedet var i forskriftsmessig stand.

Tegning av en port

Tegning av treport. Arkitekt er Peter Thane. Foto: Bane NORs arkiv


Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34