Maskinverkstedet

Les mer om Maskinverkstedet, som lå i Bygg E.

Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34

Svart-hvitt bilde på avstand: Sundland maskinverksted og lokstallen

Tidlig bilde av Maskinverkstedet og Lokomotivstallen. Foto: Nasjonalbiblioteket

Historisk bakgrunn

Maskinverkstedet ble tegnet av arkitekt Peter Thane og oppført i 1911. Verkstedet var en viktig del av monterings-, revisjons- og reparasjonsarbeidet under dampæraen.

Arbeidsoppgaver og funksjoner

I Maskinverkstedet ble lokomotivkjeler demontert og sendt videre til Kjeleverkstedet i Bygg C for revisjon og reparasjon. En periode ble også nye lokomotiver montert her. Etter en langvarig kamp fra verkstedforeningen ble det bygget en liten spisesal med leseværelse i forlengelsen av smia i den østre delen av bygningen.

Verkstedhaller og avdelinger

Maskinverkstedet inneholdt flere spesialiserte avdelinger:

  • Smie
  • Kobber- og blikkenslagerverksted
  • Dreiing, metallstøping og sveising
  • Verktøyavdeling: Verktøymakeri, verktøybu og delelager
  • Oppbevaring og reparasjon av maskiner: Kraner, løfteverktøy og annet hjelpemateriell

Overgang til elektriske motorer

Senere ble Maskinverkstedet også brukt til reparasjon og revisjon av elektriske motorer for motorvognsett, revisjon av boggier, og dreiing av hjul.


Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34