Maskinverkstedet
Les mer om Maskinverkstedet, som lå i Bygg E.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34
Historisk bakgrunn
Maskinverkstedet ble tegnet av arkitekt Peter Thane og oppført i 1911. Verkstedet var en viktig del av monterings-, revisjons- og reparasjonsarbeidet under dampæraen.
Arbeidsoppgaver og funksjoner
I Maskinverkstedet ble lokomotivkjeler demontert og sendt videre til Kjeleverkstedet i Bygg C for revisjon og reparasjon. En periode ble også nye lokomotiver montert her. Etter en langvarig kamp fra verkstedforeningen ble det bygget en liten spisesal med leseværelse i forlengelsen av smia i den østre delen av bygningen.
Verkstedhaller og avdelinger
Maskinverkstedet inneholdt flere spesialiserte avdelinger:
- Smie
- Kobber- og blikkenslagerverksted
- Dreiing, metallstøping og sveising
- Verktøyavdeling: Verktøymakeri, verktøybu og delelager
- Oppbevaring og reparasjon av maskiner: Kraner, løfteverktøy og annet hjelpemateriell
Overgang til elektriske motorer
Senere ble Maskinverkstedet også brukt til reparasjon og revisjon av elektriske motorer for motorvognsett, revisjon av boggier, og dreiing av hjul.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34