Nedmonteringsverkstedet
Les mer om Nedmonteringsverkstedet, som lå i Bygg G.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34
Historisk bakgrunn
Nedmonteringsverkstedet ble tegnet av NSB Arkitektkontor og oppført i 1937. Byggingen av verkstedet har bakgrunn i erfaringer fra utenlandske jernbaneverksteder. NSBs Hovedstyre valgte i forbindelse med moderniseringen av Sundland rundt midten av 1930-tallet å innføre såkalt flyttarbeid i reparasjonsverkstedet, både for lokomotiver og vogner. Dette er beskrevet i avsnittet under.
Arbeidsprosess
Ved ankomst til verkstedet ble vognene inspisert, og det ble bestemt hvilke reparasjoner som skulle utføres. Nødvendige, nye deler ble bestilt. Vognene passerte en bygning hvor eventuell hel eller delvis nedriving av gamle vognkasser ble utført. I tillegg ble understellet renset. Vognene ble deretter plassert i en vognrekke som ble ført gjennom verkstedet, en vognlengde av gangen. Spesialarbeidere utførte sitt arbeid ved hver "stasjon".
Flytting av vogner
Etter nedstripping i Nedmonteringsverkstedet ble vognene flyttet via den utvendige traversen til videre reparasjonsarbeid i Vognverkstedet (Bygg D).
Senere bruk
Bygget, også kjent som "demonteringa," ble senere brukt til reparasjon av godsvogner.
Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34