Nedmonteringsverkstedet

Les mer om Nedmonteringsverkstedet, som lå i Bygg G.

Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34

Tre sammenhengende teglsteinsbygg med rektangulære vinduer

Etter nedstripping i Nedmonteringsverkstedet ble vognene flyttet via den utvendige traversen til videre reparasjonsarbeid i Vognverkstedet (Bygg D). Foto: Knut Neerland

Historisk bakgrunn

Nedmonteringsverkstedet ble tegnet av NSB Arkitektkontor og oppført i 1937. Byggingen av verkstedet har bakgrunn i erfaringer fra utenlandske jernbaneverksteder. NSBs Hovedstyre valgte i forbindelse med moderniseringen av Sundland rundt midten av 1930-tallet å innføre såkalt flyttarbeid i reparasjonsverkstedet, både for lokomotiver og vogner. Dette er beskrevet i avsnittet under.

Arbeidsprosess

Ved ankomst til verkstedet ble vognene inspisert, og det ble bestemt hvilke reparasjoner som skulle utføres. Nødvendige, nye deler ble bestilt. Vognene passerte en bygning hvor eventuell hel eller delvis nedriving av gamle vognkasser ble utført. I tillegg ble understellet renset. Vognene ble deretter plassert i en vognrekke som ble ført gjennom verkstedet, en vognlengde av gangen. Spesialarbeidere utførte sitt arbeid ved hver "stasjon".

Flytting av vogner

Etter nedstripping i Nedmonteringsverkstedet ble vognene flyttet via den utvendige traversen til videre reparasjonsarbeid i Vognverkstedet (Bygg D).

Senere bruk

Bygget, også kjent som "demonteringa," ble senere brukt til reparasjon av godsvogner.

Plantegning av Bygg G

Bygg G: plan + snitt + fasade Foto: Bane NORs arkiv


Publisert: 5. juli 2024 klokken 14:34