Stedsutviklingsstrategi

Over de neste tiårene skal Sundland transformeres til et aktivt og attraktivt byområde. Utviklingsstrategien er jobbet frem i samarbeid med Natural State.

Publisert: 18. januar 2024 klokken 10:19

Oppdatert: 18. januar 2024 klokken 10:20

To mennesker som trener i en tufte-park

Sundland Verk skal utvikles strategisk og systematisk, og fylles med innhold tilpasset bygg, byrom, lokalmarked og lokalsamfunn. Foto: Gabin Vallet

Strategien legger opp til trinnvis utvikling, med umiddelbare tiltak og langsiktig horisont. Både lokalt næringsliv, offentlig sektor og Drammens befolkning involveres i utviklingen.

Les hele stedsutviklingsstrategien her

Det er lenge til hele Sundland skal stå ferdig. Inntil ferdigstillelse i 2060 skal området benyttes til midlertidig bruk — det skal transformeres, driftes og vedlikeholdes for dagens marked og for fremtiden.

Sundland Verk skal utvikles strategisk og systematisk, og fylles med innhold tilpasset bygg, byrom, lokalmarked og lokalsamfunn. Identiteten skal bevares gjennom renovering og nytt innhold. Livet i og mellom byggene skal være godt sammensatt, med tilbud tilpasset døgn og sesonger.

Les mer om tilbud og opplevelser på Sundland Verk

Sundland Verk utvikles trinnvis, med umiddelbare tiltak og langsiktig horisont. Både lokalt næringsliv, offentlig sektor og Drammens befolkning involveres i utviklingen. Målet er å skape en destinasjon som gir verdi til folk, samfunn og næringsliv, med en tydelig stedsidentitet og bærekraftig stedsøkonomi.

Særskilte strategier og tiltak for å sikre en god stedsutviklingsprosess

Stedsidentitet

Fokus på egenart, historie og multifunksjon. Ivareta Sundland Verks unike karakter, bevare gjennom oppgradering, innhold, bruk og formidling.

Trinnvis utvikling

Igangsette aktivitet, utforske, teste lavthengende frukter, la utviklingen være en prosess. Bruke dette aktivt i formidling, invitere til samarbeid og dialog. Etablere stedet, identiteten, funksjonen, leietakerne, samtidig som man utforsker best mulig løsning for det bygningsmessige langsiktig.

Markedsorientert

Legge til rette for god bærekraftig drift for ulike konsepter og tilbud. Fokus på diversitet, multifunksjoner og fleksibilitet i innholdet og areal-løsninger for å skape høy grad av aktivitet, transaksjon og bærekraftige modeller for mulige drivere og leietakere, nå og i fremtiden.

Bærekraft og sirkulær økonomi

Bærekraftig transformasjon, bevare bygg og materialer, fleksible arealer, effektiv energi og infrastruktur, sirkulære materialer, sirkulære systemer og lokalt samarbeid for ressurshåndtering og deling.

Involvering og medvirkning

Høy grad av involvering av nøkkelaktører og offentlig medvirkning fra tidlig fase for å aktivere og etablere stedet, teste konsepter, skape engasjement, øke synligheten og redusere risiko. Stedsutvikling er et samarbeid.

Les mer om involvering og samarbeid

Formidling

God formidling fra tidlig fase for å dele informasjon med både leietakere, mulige leietakere, nabolag og besøkende, presse og prosjektets nøkkelaktører. Ny visuell profil og kommunikasjonsstrategi som omfavner og formidler visjon, og bidrar til markedsposisjonering og områdemodning.

Aktivitet som skaper identitet

Initiere og invitere til aktivitet på Sundland Verk. Oppfordre leietakere til å arrangere egne tiltak, samt samle lokalsamfunn og lokalmarkedet til sesongbaserte arrangementer. Gir god mulighet til å teste konsepter, formidle innhold og skape tilhørighet til stedet.

Les mer om arrangementer på Sundland Verk

Trinnvis midlertidig transformasjon

Det er et langt tidsperspektiv frem til Sundland vil stå ferdig utviklet. I det ligger også muligheten for en midlertidighet som utnytter potensialet som ligger mellom dagens situasjon og en fremtidig full utbygging.

I dette mulighetsrommet vil Sundland Verk kunne utvikles med en kombinasjon av temporære tiltak med kort og langsiktig varighet, samtidig som en enkelte tiltak og funksjoner vil kunne legge grunnlaget for en fremtidig bydel etter full utbygging.

Stedsutvikling: trinn 1

  • Etablere stedsnavn og underkonsepter for de viktigste identitetsarealene: Sundland Verk, Verkstedgata, Verkstedplassen, Sundlandløkka, Sundland Mat og Drikke, blant annet via skilting og digitale flater.
  • Åpne opp og styrke koblinger og aksesspunkter der hvor det er mulig.
  • Fylle ledige arealer med nytt innhold, midlertidig eller varig.
  • Etablere aktivitetspark og andre treningsfunksjoner på Sundlandløkka.
  • Teste Sundland Mat og Drikke for kantine og utleie i Pantografen.
  • Etablere dialog og samarbeid mellom leietakere for eksempel via deling av funksjoner, fellesareal og arrangementer. Oppfordre til å skape publikumsrettet aktivitet sammen. 
  • Plan og gjennomføring av arrangementer i regi av Sundland Verk, som for eksempel Sundland Verk Idrettsdager og julemarked.
  • Kommunikasjon og formidling via nettsider, sosiale medier, PR og arrangementer.
  • Videre strategisk involvering av nøkkelaktører, samt starte offentlig medvirkning.
  • Trinnvis plan og gjennomføring av oppgradering av de ulike bygningene og utenomhus etter behov og ny bruk — forankret i bevaringsstrategien, utenomhusstrategien og premissdokumentet for midlertidig transformasjon og gjenbruk.

Utviklingstrinn år 1-3: Areal og innhold

Bygg og nye funksjoner:

  • G: Sportshall for Adrenalin.
  • B: Etablere nye undervisningsformål i bygg B
  • Sundland Mat og Drikke etableres i deler av E, med tilhørende arrangementslokaler i pantografen og deler av H.
  • Pantografen tilgjengeliggjøres som arrangement/kurs/festlokaler for hele
    Drammen. Servering fra Sundland Verk Mat og Drikke.
  • Deler av H: Selskapslokaler for Sundland Mat og Drikke, samt lokaler for handel rettet mot Verkstedplassen.
  • Hjørnet av D: Nytt innhold, mest sannsynlig treningstilbud, som passer arealet.
  • Drammen Eiendom AS flyttes og kontorhjørnet av D knyttes til verkstedene.
  • Tilbygg til D: Nye fasader og kontor. 
  • A: Kontorer og kontorfellesskap.
  • Kjeller i A: Fellesareal med garderobe, dusj og muligens sykkelhotell.
  • Deler av D: Verksteder med åpen del mot Verkstedgata for utsalgsdel.
  • Hjørnet av C: Miniverksted.

Utviklingstrinn år 1-3: Utomhus

Funksjoner utomhus:

  • Etablere Verkstedgata, fylle gata med aktivitet fra nærliggende mer åpne
    bygninger, samt visse arrangementer som feks “Sundlanddagene”, markeder, uteservering fra Mat og Drikke.
  • Etablere Verkstedplassen, infrastruktur og funksjoner for arrangement og markeder.
  • Etablere flere områder utendørs egnet for organisert og egen-organisert trening, i tett samarbeid med Talentgården og Adrenalin.
  • Etablere en god bakgård mellom M og C med blanding av mat og drikke, lek og benker for naturlig møteplass og byliv.
  • Etablere og styrke koblinger og åpninger mellom bygg og til områdene rundt Sundland Verk.

Umiddelbar (2023)

  • Plan for transformasjon av historisk bygningsmasse
  • Stedsutviklingsstrategi
  • Bevaringsstrategi
  • Bærekraftsstrategi
  • Utomhusplan
  • Arealoptimalisering
  • Tegningsgrunnlag
  • Stedsidenitet
  • Konseptutvikling
  • Kommunikasjon
  • Markedsføring
  • Fremdriftsplan og prosess

Temporær kortsiktig (2024-2030)

  • Organisering av aktivitet
  • Teste og evaluere konsepter
  • Markedsavklaring
  • Utleie og nye forretningsmodeller
  • Temporære strategier

Temporær langsiktig (2024-2040)

  • Realisering av utviklingsstrategi
  • Temporærere og langsiktige aktiviteter og tiltak
  • Byggeri
  • Leietakerdialog
  • Evaluering og tilpasning

Permanent kortsiktig (2024-2050)

  • Realisering av strategier for permanent tiltak
  • Avklare hva som vil stå seg over tid og igangsetting av større tiltak

Permanent langsiktig (2030-2060)

  • Utbygging næringsareal
    Realisering av tiltak som blir varig tilstand

Varig (2060)

  • Ferdigstilling
  • Utbygging av boliger

Publisert: 18. januar 2024 klokken 10:19

Oppdatert: 18. januar 2024 klokken 10:20